Verksamhetsberättelse 2004

Måndagen den 26 januari drog repetitionerna inför Carmina Burana i gång på allvar. Mediabevakningen var omfattande och vi som inte hade möjlighet att vara med i projektet lyssnade med spänning och tror jag även ett visst mått av avund till berättelserna från Lokomotivet. 28 februari var det premiär och totalt nio föreställningar gavs i Eskilstuna. Vingåkers- och Flensborna fick också möjlighet att se uppsättningen. Recensionerna varierade och jag rekommenderar den nyfikne att läsa urklippen som finns i pärmen.

Här följer några rubriker:

Eskilstunakuriren: Mycket teater – för lite musik. Mästerverk som inte når ända fram.

DN: ”Carmina Burana” i nazitid. Stort sceniskt uttryck kväver musiken.

Folket: Magisk dramatik för alla sinnen.

Katrineholmskuriren: Kraftfull musikdramatik trots viss förutsägbarhet.

SvD: Träffsäkert med döende svan i Carmina Burana.

Några rader ur SvD - recensionen lyder: ”Det är berättat utan stora åthävor, med enkla bilder men med påtagligt väl utmejslade individer ända ned på körmedlemsnivå.”

”Pernilla Malmberg Silfverhielms iscensättning av ”Carmina Burana” är effektiv och utstrålar en omsorg om valörer – det har givit berättelsen ett tilltal och en åskådlighet som är lika direkt som Orffs musik.”

Personligen greps jag starkt av de två föreställningar jag såg och är mycket imponerad av vad Eskilstunas körsångare kan uträtta. Det bådar gott inför framtiden. Om ekonomiska förutsättningar ges kommer vi säkert att lyfta oss själva och någon framtida uppsättning till oanade höjder. Ett stort tack till er som gjorde detta projekt möjligt och därigenom också drog in en stor summa pengar till körkassan! Tack vare er hade vi råd med höstinternatet och kören kan åka på en Italienresa till sommaren.

Senare delen av vårterminen ägnade vi åt att förbereda oss inför höstens konserter, och det var bra att få träffas hela kören igen. Vi avslutade terminen med en trivsam sittning på Hotell Smeden som Arne och festkommittén ordnat åt oss.

Under tiden som Carmina Burana spelades startade bygget av den nya kororgeln i Klosters kyrka. Det blev orgelbyggaren Walter Thürs sista verk, han avled tyvärr mitt under orgelbygget. Thorvald Johansson och Christopher Herrick gav var sin konsert och Oratoriekören gav sin invigningskonsert 20 oktober med Torvald Johansson vid orgeln. Solister var Helene Lundkvist, Ing-Marie Jansson, Per Hålam och Stefan Lalander samt en kvartett av körsångare.

Riktigt, riktigt bra, tyckte Rickard Berg. Vi gav oss bl.a. i kast med Benjamin Brittens ”Rejoice in the Lamb”, en både text- rytm- och klangmässigt spännande komposition.

I början av oktober åkte vi till Snöå Bruk i Dala-Järna för att sjunga och umgås en helg. Det blev en fin vistelse, enkel inkvartering, härlig natur och ett fantastiskt kök! Jag ska be att få påminna om Vitvinscremesoppa från Sydtyrolen, Pernodflamberad pilgrimsmussla på citrongravad lax med machésallad, basilicaolja och kantarellhonung. Varmrätterna var Rödtungafilé ”Cardinal” med tomatconcasses och hummerglace eller Helstekt kalvytterfilé med murklor ackompanjerade av Västerbottenpotatisägg och gröna sparrisar.

Hade ni glömt detta tror jag i alla fall att ni kan se Parfait ”Grand Marnier” med skogsbärkompott och en chokladtarte framför er! Tack vare Berit Westin kunde vi damer joddla för den österrikiske kocken och sedan klämde vi alla lämpligt i med en Dalavisa så det ekade på Bruket.

Något större verk kunde vi inte satsa på inför Advent utan valde på mångas begäran att ge en traditionell adventskonsert 18 dec. med Carols och andra välkända stycken. Den blev mycket uppskattad och kyrkan var nästan fullsatt trots att det finns ett rikt utbud av konserter under denna tid. Johan Hammarström ackompanjerade förtjänstfullt, Agneta Nihlfors och Sigge Hedman stod för textläsningen. Efteråt intogs glögg och jultallrik på Forngatan. Tack festkommittén som ordnat så gott åt oss!

Några sångare som känt sig för hos oss under året men inte finns kvar är Åsa Hestner-Blomqvist, Linda Sjögren, Susanne Skarenberg, Peter Dädeby och Anders Olsson. Nya röster under 2004 är Monica Wirén, Elin Gustafsson, och Barbro Molander, alla sopraner.

Nu är det dags att blicka framåt.

Verksamhetsåret 2005 innefattar ett samarbete med Ars Musica vid en vår – och höstkonsert. I juni åker kören till Garda i Italien med besök i Venedig och Verona. Vi har mycker spännande och roligt att se fram emot.

Efter 11 år som ordförande är det dags för mig att lämna ordförandeklubban vidare. Jag önskar min efterträdare lycka till, Oratoriekören är en härlig kör att sjunga i och arbeta för!

Tack alla för givande samarbete, jag har fått oförglömliga minnen att ta med vidare i livet.

Eskilstuna 05-02-09

Ingrid Andersson, ordförande