Verksamhetsberättelse 2011, Eskilstuna Oratoriekör

Agne Saläng, ordförande

Marie Rydén Davoust

Antalet aktiva medlemmar var vid årets slut 42 st, ingen har tillkommit under

året. Några personer har lämnat kören eller övergått i passivt medlemskap.

Den 9 april. Tillsammans med en barockensemble framförde vi verk av Händel och Purcell.

Huvuduppgiften gällde Händels ”Utrecht Te Deum”.

Andra sånger av Händel var: Du leder mig, Ära åt Gud, Dagen är nära och Ljuset skimrar.

Av Purcell sjöng vi Rejoice in the Lord alway samt Hear my prayer, O Lord.

Ett antal solister ur kören sjöng med bravur solopartierna I Te Deum, nämligen Maria Hedlund, Susanne Karlsson, Ingela Ehrenström, Marie Davoust Rydén, Helena Wallin och Ingalill Wihed för damerna och Erik Stenqvist, Stefan Lalander och Per Hålam för herrarna.

Efter konserten började vi öva på de operapartier som vi skall sjunga i höst i Stockholm och i Eskilstuna.

Den 25 maj. Den traditionella våravslutningen hölls i Karins hem som hon så vänligt upplåter för oss att samla oss inför sommaren.

Per-Lennarts traditionella bad i Eskilstunaån uteblev dock i år. Det gick bra i alla fall.

God mat, hembakat bröd, glatt humör och lite sång gjorde susen.

Vi har njutit av sommaren med regn, sol och allt annat som hör till.

Den 24 augusti tog den lediga delen av sommaren slut och vi återsamlades till en ny termin.
31 augusti åkte vi på repetitions resa till Stockholm för att träffa Jan Åke Hillerud och den månghövdade stockholmskören vi skall dela arrangemanget Opera Fantastica med.

Därefter var vi med om en fantastisk resa inom operans värld. Många övningar var det. Dock upplevde vi inga besvär med detta med en så inspirerande dirigent som Jan-Åke Hillerud. Han kunde konsten att leda oss rätt och delge oss alla intriger i de olika operorna utom i Trubaduren.

Konserterna hölls 1 oktober i Eskilstuna konserthall och 2 oktober i Stockholms konserthus. Jojo!

Vädret var på sitt bästa humör och det var vi också.

Både vi som sjöng och Eskilstuna symfoniorkester som spelade fick uppskattande recensioner av Patrik Uhlman i Eskilstunakuriren. ”Pang på rödbetan” skall tolkas som synnerligen positivt!  Vad sägs om följande: ”Där kunde noteras en gedigen insats av i första hand körsångarna” och ”Vad som imponerade mest var de kraftiga och välplacerade mansstämmorna”.

I ärlighetens namn måste man nog även ge toppbetyg åt solisterna Katarina Wedin och Per-Håkan Precht.

Vad gör det då att efter två intensiva dagars stående i flera timmar, träningsvärken sätter in dagen efter.

Efter en något kort tids övning på mässan Leva i Världen av Stefan Säfsten, framförde vi 15 oktober verket i form av en konsertmässa. Förutom Eskilstuna Oratoriekör medverkande i kören även Fors Cantores.

Dessutom fanns musiker, dansare och ljussättare från Scenkonst Sörmland med.

Eftersom mässan hölls en fredagskväll kl. 21.00 fanns vissa farhågor att deltagarna förutom de ovan uppräknade inte skulle bli alltför många.

Oj vad vi misstog oss! Halva Klosters kyrka fylldes i bänkraderna. En bra anslutning i tävlan med en fredagskvälls vanliga hemmaritual och Skavlan på TV.

Den allmänna meningen var att det blev succé under Stefan Säfstens säkra dirigering eller som Rickard Berg ansåg:

”Körerna skötte sig (på det hela taget) utmärkt, instrumentalisterna var (som vanligt) alldeles lysande, och … de flesta blev djupt berörda av framförandet”.

Nu blev det full fart på övningarna till Bachs Juloratorium, Per-Lennarts sista stora officiella arbete med Eskilstuna Oratoriekör.

Verket framfördes i Klosters Kyrka lördagen 10 december.

Samarbetet med Ars Musica fortsatte i detta verk som det gjorts i flera andra konserter.

Dessutom var kören förstärkt med inbjudna före detta sångare i den absolut bästa av körer.

En praktiskt taget fullsatt kyrka väntade sig storverk. Något som det också fick.

Orkestern, med Roland Andersson i spetsen spelade med verklig inlevelse.

Solisterna Andrea Hagman, Helene Lundkvist Lontos, Thomas Annmo och Gunnar Birgersson sjöng så vackert som man bara kan. Emma Karins flöjtsolo inte att förglömma.

Den förstärkta kören sjöng enligt recensenten med ”ett fullödigt, väldisciplinerat ljud. Till och med på slutet klingade det hela med oförminskad briljans”.

Går det att säga bättre?

Men vad hade allt blivit om vi inte haft vår eminente dirigent, Per-Lennart Isaksson som hade allt i sin hand.

Välförtjänta stående ovationer till alla medverkande efter konserten. Ja, åhörarna var begeistrade tyckte Richard Berg som recenserade.

Efter konserten blev det glögg-mingel.

I samband med detta framträdde två profiler som varit med förr, Assar Gallby och Lars Arne Svensson, körens grundare.

De berättade lite om kören svunna storhetsdagar, ”I begynnelsen fanns intet, men så bildades Eskilstuna Oratoriekör.

Eskilstuna 2012-01-01

Torbjörn Olsson