Verksamhetsberättelse 2010, Eskilstuna Oratoriekör

Marie Rydén Davoust

Antalet aktiva medlemmar var vid årets slut 50 st, varav 2 har tillkommit under

året. Dessa är sopranen Kateryna Richter och tenoren Erik Stenqvist. De nya körmedlemmarna hälsas varmt välkomna. Några personer har lämnat kören eller övergått i passivt medlemskap.

Den 4 april, påskdagen. Tillsammans med Fors kyrkokör och Fors Cantores framförde vi i Fors kyrka Messe Solennelle av Louis Vierne och Gloria av John Rutter. Ingen tidning recenserade och det var vi nästan glada och tacksamma för.

Den 29 april – 2 maj, torsdag - söndag. Körresa till Riga i Lettland. Bakgrunden till resan var Karins zonta-kontakt med Lidija Treigute, som också är ordförande i Förbundet Lettland-Sverige. I många år hade dessa två damer talat om huruvida det vore möjligt för Oratoriekören att komma till Riga och sjunga. I början av året kom ett mail. ”Kan ni komma och sjunga på Valborgsmässoafton vid Rigas friluftsmuseum?” frågade Lidija. Sagt och gjort, kören var med på noterna och vi började planera resan. Efter att resan bestämts kom ännu ett mail. ”När ni ändå är i Riga, kanske ni kan sjunga vid invigningen av skulpturutställningen ”Bridges: Sverige, Lettland, Litauen” i St Peters kyrka?” frågade Lidija. Det är klart vi kunde. I mycket god tid beställde Jörgen färja med Viking Line. När tiden för resan närmade sig fick vi besked om att en grupp ryssar bokat hela båten, så vi fick se oss om efter annan transport. Ohyggligt förolämpade lyckades vi dock förhandla oss till ett i vårt tycke bättre upplägg. Flyg från Skavsta till Riga och Viking Line hem. Därmed fick vi två nätter på hotellet i stället för en. Förutom att vi sjöng, fick vi guidad tur i gamla Riga av två härliga lettiska kvinnor, som talade mer eller mindre bra svenska. Trots Rigas dramatiska historia blev det mycket skratt och spontan sång i gathörn. Vid friluftsmuséet tågade vi med facklor till sjöstranden. En brasa tändes av våra facklor och vi sjöng svenska vårvisor i solnedgången. Mycket högtidligt och vackert, trots att vi missade något i sången, vilket bara blev charmigt. Efter vårtal gick vi alla till en stuga där det serverades Vårsoppa och piroger. Stämningen var mycket god och spontan sångartävling mellan Sverige och Lettland uppstod. Väl tillbaka vid bussen förärades vi en korg med överblivna piroger och en flaska Rigas Balsam för att ha som matsäck på bussen. Eftersom vi var mätta bestämde vi att ta hem pirogerna till frysen och låta våra sångare som inte var med på resan smaka denna delikatess vid senare tillfälle. En mycket lyckad resa med fördjupat kamratskap mellan oss alla.

Den 2 juni. Sommarfest hos undertecknad i Skogstorp. Detta var tillfället att presentera de lettiska pirogerna och den annorlunda brygden Rigas Balsam. Men först efter att Per-Lennart och möjligen någon mer tagit ett uppfriskande bad.

Vid flaggans halande utbröt från de församlade på altanen ”Bort allt vad oro”, vilket resulterade i tårar på fru ordförande.

Den 6 och 7 november. Mozarts Requiem och Sandströms Rekviem i Klosters kyrka (lördag) och St Matteus kyrka i Stockholm (söndag). Ett samarbete med St Matteus kör och Symfoniorkester. Sonny Jansson dirigerade och solister var Jessica Bäcklund, Karolina Blixt, Daniel Johansson och Anton Eriksson. Mycket efterlängtat av oss alla att få sjunga Mozarts Requiem. Många i kören hade gjort det förut, dock inte alla. För en nybörjare var det gudomligt att få vara med om att framföra detta verk, vars ”undersköna melodik och dramatiska urkraft står oomtvistat”, som Dag Lundin skrev i EK . Han skrev vidare: ”Konsertens mäktiga requiemframföranden visar på Eskilstunas som alltid kvalitetsfulla konsertsatsningar, där den sacrala musiken intar en ämabel tätplats, och det med en uppskattande storpublik. Så intar Eskilstuna rollen som länets främsta musik- och konsertkommun”.

Den 15 december. Vår traditionella konsert i Kloster med Julsånger och Carols. Denna gång med övervägande väl instuderade sånger, eftersom vi inte haft så lång repetitionstid. Mariakyrkans kör deltog och orgeln trakterades av deras ledare, och Per-Lennarts kollega, Richard McGovern. Åter fyllde publiken nästan Klosters kyrka en kväll mitt i veckan. De klassiska julsångerna uppskattas av eskilstunaborna.

Ett år har åter gått, ett år då Eskilstuna Oratoriekör fyllde 45 år. Vi avstod från att fira detta och väntar till 50-års-jubileet. Vad vi dock firade efter konserten den 15 december var att vår käre Per-Lennart varit körens ledare i 30 av dessa 45 år. Han hyllades med 4 flaskor champagne, att inmundiga ur de champagneglas han fick för 5 år sedan, vilka vi hoppas han inte slitit ut.

Vi tackar Per-Lennart och varandra för fint samarbete och ett gott kamratskap även under detta år.

Därmed får undertecknad tacka för sig. Det har varit sex mycket givande och roliga år som ordförande i den bästa av körer! Jag överlämnar nu klubban med varm hand till min efterföljare och önskar lycka till!

Eskilstuna 2011-02-28